6.1 Penyampaian
secara kuliah
Ø
Memperkenalkan
tajuk
Ø
Penerangan
Ø
Mempelbagaikan
aktiviti
Ø
Komunikasi
dengan pelajar -tanya soalan
Ø
Suasana-persekitaran
yang menyeronokan
Ø
Mengunakan
OHP, slide atau LCD
Ø
Memberi
cara, prosidur dan arahan
Ø
Penutup
6.2 Perbincangan
Kaedah
mengajar yang mencabar pemikiran, merangsang sikap dan kepercayaan, membina
kemahiran interaksi, mengalakkan perkembangan mental dan melatih pelajar
berfikir.
Ø
Aspek
yang perlu diberi tumpuan:
§ Kerelevanan perbincangan
§ Ketepatan fakta
§ Kesesuaian isi dan idea yang
dikemukakan
§ Perjalanan dan suasana perbincangan
6.3 Kaedah inkuiri
Kaedah
inkuiri ialah proses pengajaran danpembelajaran yang berorientasikan mencari
maklumat, menyoal dan mengkaji.
Ø
Mengkaji
masalah
Ø
Membuat
ramalan
Ø
Mendapatkan
maklumat
Ø
Membuat
rumusan
6.4 Kaedah projek
Ø
Memerlukan
lebih daripada satu masa pengajaran
Ø
Perlu
ada perancangan bersistematik dan berstruktur
Ø
Biasanya
lanjutan daripada pengajaran dan pembelajaran yang lepas
Ø
Boleh
dijalankan secara individu atau projek
Ø
Mendapat
pengetahuan dengan sendiri
6.5 Pembelajaran koperatif
Ø
Suatu
strategi pengajaran dimana pelajar saling membantu dalam sebuah kumpulan kecil,
dengan mempunyai tujuan dan matlamat yang sama.
Ø
Lima
unsur-unsur penting dalam interaksi kumpulan:
·
Persandaran
positif
·
Tanggungjawab
individu
·
Interaksi
promotif
·
Kemahiran
sosial
·
Penilaian
kumpulan
No comments:
Post a Comment