8.0 Bahan
Bantu Mengajar Matematik
Bahan bantu mengajar merupakan segala
kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantunya dalam menyampaikan
pengajaran.
Bahan bantu mengajar merangkumi semua benda yang
boleh dilihat, didengar, dipegang, dibaca, dikisahkan, dirasai, dihidu,
digunakan dan sebagainya. Bahan-bahan
ini boleh digunakan bersama-sama dengan aktiviti pelajaran di dalam
matapelajaran matematik. Guru boleh menggunakan pelbagai jenis bahan bantu
mengajar semasa sesi pengajaran mereka.
Bahan bantu mengajar tersebut
terbahagi kepada dua, iaitu bahan elektronik dan bukan elektronik. Antara bahan
bantu mengajar yang digunakan oleh guru dalam pengajaran matematik adalah
komputer, LCD projector, powerpoint, OHP transparensi, kertas majung, model –
model 3D, manila kad, hand out dan bahan – bahan terbuang. Guru juga lebih
cenderung untuk membuat dan membina sendiri bahan bantu mengajar ini berbanding
menggunakan bahan bantu mengajar yang disediakan oleh pihak sekolah. Kajian
Gayeski (1986), menunjukkan bahawa walaupun penggunaan komputer untuk
pengajaran menggunakan kaedah graf, carta dan kerja lukisan kini kian mudah dan
canggih, namun kaedah tradisional seperti sliad, OHP, dan handout masih lagi
digunakan dengan meluas dalam pengajaran matematik.
Kepelbagaian penggunaan bahan bantu
mengajar dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kefahaman murid
dan dapat menarik minat dan perhatian murid untuk lebih fokus dan memahami
konsep yang diajar. Menurut Mohd Dahlan (1992), penggunaan pelbagai alat bantu
mengajar mengikut cara yang bersesuaian dapat meningkatkan mutu atau tumpuan
murid – murid terhadap pembelajaran. Penggunaan bahan bantu mengajar matematik
juga turut memudahkan guru dalam penyampaian konsep kepada pelajar. Pada amnya,
cara menggunakan alat bantuan mengajar hendaklah diuruskan dengan betul dan
cekap, supaya murid-murid dapat memahami dan mengekalkan konsep atau fakta
matematik dalam ingatan mereka.
Oleh itu, penggunaan bahan bantu
mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah tinggi. Ini adalah
penting kerana dengan penggunaan bahan bantu mengajar, guru dapat menyampaikan
pengajarannya dengan mudah dan menarik perhatian pelajar. Dengan penggunaan
bahan bantu mengajar juga secara tidak langsung akan menjadikan pelajar lebih
menumpukan perhatian.
8.0.1 Carta
Grafik Bahan Bantu Mengajar Matematik
8.1 Bahan bantu mengajar yang sesuai
digunakan untuk mengajar operasi matematik
Bahan bantu
mengajar matematik mengandungi berbagai jenis alat bantu mengajar matematik.
Sudoku merupakan satu bahan untuk
murid-murid mengenal nombor. Bahan ini dapat digunakan untuk membantu
penguasaan murid-murid kita yang masih belum mengenal nombor dengan baik. Sudoku
ini membolehkan murid dapat meningkatkan kemahiran berfikir mereka secara
kritis dan kreatif. Murid dapat memahami konsep nombor dengan baik jikalau
murid seringkali bermain dengan permainan sudoku.
8.1.2
Kad ayat matematik
/ kad domino
Kad ayat matematik boleh diperbuat dengan sendirinya. Guru tidak perlu
bersusah dalam menghasilkan kad ayat matematik ini. Kad ini boleh dibuat untuk
operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Penggunaan kad ayat matematik ini
membolehkan murid membuat banyak operasi matematik dengan sendiri tanpa
bimbingan guru. Guru boleh memberikan kad ini sebagai aktiviti pengukuhan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
8.1.3 Roda sifir
Roda sifir ini membantu murid-murid
menguasai sifir 2 hingga sifir 9. Ini merupakan satu bahan bantu mengajar yang
menarik ke arah memahamkan konsep darab di dalam proses pengajaran selain
daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar. Kebanyakan murid mengalami
kesukaran dalam mengingat dan menghafal sifir. Sifir ini sangat penting dalam
operasi darab dan bahagi. Dengan roda sifir ini, murid dapat menghafal sifir
dan mengimbas kembalinya dengan baik dan betul. Roda sifir ini harus digunakan
dalam pengajaran matematik untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran
berjalan dengan lancar.
8.1.4 Dekak-dekak
Dekak-dekak boleh digunakan untuk
mendapatkan hasil tambah. Contohnya, bagi ayat matematik 2311 + 2022, guru
bolehlah menggunakan buah yang berlainan warna untuk membezakan nombor yang
pertama dan nombor yang kedua seperti rajah di atas. Murid perlu memasukkan
bilangan buah ke dalam rumah mengikut angka yang telah diberikan. Bagi
mendapatkan hasil tambah kedua-dua nombor, bilang berapa banyak buah yang
terdapat dalam setiap rumah. Begitu mudah untuk melakukan operasi tambah dengan
menggunakan dekak-dekak. Guru bolehlah membimbing murid menggunakan dekak-dekak
bagi melakukan operasi tambah.
Blok Dienes boleh
digunakan untuk menerangkan algoritma operasi tambah. Nombor- nombor 369 dan
244 diwakilkan menggunakan blok ini dan seterusnya dicantumkan untuk
menunjukkan operasi tambah dilakukan dengan mengambil kira konsep nilai tempat.
Selain itu, dengan menggunakan model ini, murid dapat mencari jumlahnya dan
menuliskan persamaan untuk merekod proses penambahan itu. Ia juga membantu
murid memahami konsep nilai tempat serta menguasai kemahiran menambah dan
menolak.
Petak seratus merupakan petak-petak kecil yang berbentuk segi
empat digunakan untuk memudahkan pengiraan. Petak ini amat membantu murid dalam
memahami konsep dan menguasai kemahiran menukar pecahan yang penyebutnya 2, 4,
5, dan 10 kepada peratus.
Petak seratus ini merupakan satu bahan bantu mengajar yang
mudah difahami oleh murid supaya murid dapat melakukan pengiraan dengan betul. Guru
dapat menggunakan petak seratus dalam mengajar murid operasi tambah dan tolak
dan petak ini membolehkan murid melakukan sesuatu pengiraan dengan jelas. Penggunaan petak seratus telah membantu guru menambah baik amalan
pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Matematik. Namun, dengan
penggunaan petak seratus guru dapat melibatkan murid dalam proses pengajaran dengan baik.
8.1.7
Jalur Pecahan
Jalur pecahan digunakan dalam pecahan
yang melibatkan operasi darab dan bahagi. Dengan jalur pecahan ini guru dapat
membimbing murid melakukan pembahagian sesuatu benda dengan betul dan tepat.
Jalur pecahan amat digalakkan dalam pengajaran matematik di sekolah rendah
mahupun sekolah menengah.
Abakus ialah suatu alat komunikasi bermanik
yang digunakan untuk mengira. Abakus juga dikatakan
sebagai suatu model aritmetik yang konkrit lagi dinamik. Abakus boleh
digunakan untuk membina kebolehan murid dalam membuat pengiraan. Abakus
boleh digunakan untuk merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya
konsep matematik dapat dipersembahkan dengan lebih efektif dan menarik. Pada
tahun 1995, abakus telah digunakan sebagai bahan bantu mengajar yang efektif
untuk menggalakkan aritmetik mental di sekolah rendah. Abakus digunakan untuk membantu
mereka menguasai empat operasi asas iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi. Abakus
biasanya dikenali sebagai sempoa dalam kalangan orang Melayu dan “suan pan”
dalam masyarakat Cina. Pada dasarnya, abakus digunakan sebagai alat mengira
untuk melakukan empat operasi asas matematik. Pelajar- pelajar tahap 2 diperkenalkan
dengan abakus sebagai alat mengira dalam aktiviti pengayaan.
8.2 Lagu-lagu
Operasi Asas Matematik
Lagu matematik ini adalah bertujuan untuk
membantu murid menghafal, mengingati dan memahami segala yang berkaitan dengan
Matematik. Penggunaan lagu dalam kelas menjadikan suasana pengajaran dan
pembelajaran lebih menyeronokkan dengan cara yang lebih mudah, berkesan dan
efektif. Murid-murid akan belajar operasi asas Matematik dengan penuh riang dan
seronok. Mereka tidak berasa bosan kerana belajar sambil menyanyi secara tidak
langsung dapat memupuk semangat dan kesungguhan mereka mendalami matapelajaran
ini. Penggunaan lagu dapat mencungkil bakat semulajadi mereka. Murid akan
berani memberikan pendapat dan komen serta bersedia menerima pelbagai bentuk
soalan.
Penggunaan
lagu juga boleh membentuk sikap dan peribadi murid berfikir secara kreatif dan
inovatif. Murid yakin dan berkebolehan membina soalan sama ada secara spontan
atau bertulis berpandukan lagu yang dipelajari.
Lagu-lagu operasi asas matematik ini juga memudahkan dan menguatkan daya
ingatan pelajar mengenai asas matematik dan hafalan sifir. Idea menghasilkan
formula tersebut tercetus apabila menyedari tentang kelemahan pelajar untuk
mengingati fakta dan asas-asas matematik.
8.2.1 Contoh
lagu operasi asas matematik
Ada jual ke alat2 bantu mengajar bagi mata?
ReplyDelete